неділя, 29 листопада 2015 р.

УРОК 1
Тема. Число. Натуральні числа. Натуральний ряд чисел і його властивості. Число нуль.
Мета: узагальнення і поглиблення знань учнів про натуральні числа. Розгляд властивостей натурального ряду чи­сел. Розвиток навичок логічного мислення учнів.
План уроку

І. Орієнтація
Учитель ще раз вітає учнів з початком нового навчального року, знайомить з підручником, іншими посібниками, якими вони мають користуватися: збірниками задач, дидактичними матеріалами то­що, розповідає про структуру підручника, знайомить з розділами, рубриками, параграфами тощо. Повідомляє тему і мету уроку.



II.  Вивчення нової теми
1.Історичні відомості про натуральні числа
                 Евристична бесіда вчителя з учнями:
Натуральні числа виникли дуже давно. Число — одне з основних по­нять математики, яке дозволяє виразити результати лічби або вимірю­вання. Спочатку з'явились числа 1 і 2, трохи пізніше — 3. Комбінуючи ці числа, отримували числа до шести. А про все, що більше за шість, казали «багато». Це виражено в прислів'ях та приказках, де число 7 виступає синонімом слова «багато»: «Семеро одного не ждуть», «Сім раз відмір, один —відріж», «Один —із сошкою, а семеро —з ложкою». Згадайте й ви прислів'я та приказки, де йдеться про число 7.
Учні згадують прислів'я та приказки. Якщо учитель вважає за потрібне, таке завдання можна задати додому.
З плином часу люди навчались облічувати все більші і більші кількості. Довго вважалося, що існує якесь найбільше число. Наші пращури називали найбільше число «колода» і вважали його рівним 1096. І лише згодом люди зрозуміли, що найбільшого числа немає.
-Якщо треба порахувати кількість учнів у класі( зошитів на парті, поверхів у будинку тощо), то з якого числа починаємо лічбу?Отже, яке натуральне число є найменшим?
-Як відрізняється кожне наступне число від попереднього? А від наступного?
-Яке натуральне число передує числу 365, стоїть за числом 349?

2.Робота з підручником
Учитель пропонує дітям знайти в п. 1підручника  відповідь на пи­тання: «Які числа називаються натуральними?».
Отже, натуральні числа пов'язані з оточуючими нас предмета­ми. Натуральні числа показують кількість (число) предметів або порядок, в якому вони розташовані один за одним. Якщо сьогодні в класі присутні 5 (учитель рахує) дівчаток та 6 (учитель рахує) хлопчиків, то разом присутні 11 (учитель рахує) учнів. Якщо число відповідає на питання «скільки?», то це кількісне число, а якщо на питання «який (яка) по порядку?», то це порядкове число. Запишемо перші десять натуральних чисел — одне за одним, у по­рядку зростання (один із учнів записує на дошці, інші — в зошитах).
Ви всі розумієте, що числа на цьому не закінчуються: за числом 10 йде 11, 12 і так далі, тому домовилися наприкінці ряду чисел ставити три крапки, що означає нескінченність записаного.
Знайдемо в п. 1  відповідний запис про  числовий зростаючий ряд: 1, 2, 3... Як називається такий числовий ряд? Які його властивості?
Після того як учні прочитають необхідний розділ підручника, учитель має добитися від них таких відповідей-висновків, які учні мають запам'ятати як властивості натурального ряду чисел.
1.     Найменше число натурального ряду — 1, найбільшого немає.
2.     Для кожного числа знайдеться таке, що більше за нього на 1.
3.     Для кожного числа, крім 1, знайдеться таке, що менше за ньо­го на 1.
4.     Число «нуль» не є натуральним, бо не вказує на кількість пред­метів.
Наприклад: 1,2,3,4,5,…- ряд натуральних чисел;
1,2,3.- не є рядом натуральних чисел
Слова учителя:
Ці чотири правила треба запам'ятати, бо вони будуть необхідни­ми під час розв'язування багатьох задач. Повторимо властивості на­турального ряду, розглянувши число 11. Йому передує 10, наступне за ним — 12. Числа 10, 11,12 стоять одне за одним у натуральному ряді чисел.
Натуральний ряд чисел нескінченний. Це легко довести таким прикладом. Назвіть будь-яке велике число. (Хтось з учнів має назвати вголос.) А яке число більше його на 1? (Учні називають.) Висновок: найбільшого числа немає, натуральний ряд чисел не­скінченний.


ІІІ. Практика на прикладах
Учитель наводить приклади кількісних чисел, демонструючи картки з рисунками і питаючи: «Скільки предметів на рисунку?». Діти відповідають, наприклад: 3 листочки, 5 яблук, 4 квадрати, 7 трикутників, 10 вишень, 1 груша, 2 ведмедики.
Слова учителя:
А тепер згадаємо казку, яка допоможе зрозуміти порядкові на­туральні числа (демонструються ілюстрації до казки «Ріпка»).
Учитель питає:                      Учні відповідають:
Хто перший
(тримається за ріпку)?             Дід Андрушка
Хто другий?                             Баба Марушка
Третя?                                      Онучка Гвінка
Четверта?                                 Собачка Фінка
П'ята?                                       Кішка Варварка
Шоста?                                     Мишка Сіроманка
Учитель обов'язково підводить підсумок обговореного, що має за мету закріпити поняття кількісних та порядкових чисел.
Розв'язування вправ
Учні усно розв'язують вправи з підручника та дають відповіді з місць.
 № 1°, 2°, 3°, 4°. – І рівень
№ 9.18,19. –ІІ рівень
Для письмового розв'язування вправ до дошки викликаються один або декілька учнів.
 № 5, 6, 8,- І рівень
 № 21, 23,27

       V. Підсумок уроку
Фронтальне опитування
Опитування проводиться усно, учні відповідають з місць.
1.     Якими числами користуються при лічбі предметів?
2.     Чи існує найменше натуральне число? Найбільше?
3.     Назвіть найбільше трицифрове число; найменше трицифрове число.
4.     Якщо k означає деяке натуральне число, що не дорівнює 1, то як можна записати:
а) число, яке йому передує?
б) наступне за ним число?
5.     Якщо п означає 200, то які числа означають:
а) п + 1?     б) n 1?     в) n 10?    г) п + 20?
6.     Скільки всього існує одноцифрових, двоцифрових та трицифрових натуральних чисел?

VДомашнє завдання
1.     Підібрати прислів'я та приказки, в яких згадується число 7 (на розсуд учителя).
 п. 1;   № 7, 9, 10- І рівень
           № 22,24,25-ІІ рівень
  


Немає коментарів:

Дописати коментар