неділя, 29 листопада 2015 р.


УРОК 10
Тема.  Віднімання натуральних чисел
Мета: сформувати поняття дії віднімання вивчення дії віднімання, компоненти віднімання. Формування навичок віднімання суми від числа і числа від суми.
План уроку
І. Орг.момент
ІІ. Актуалізація опорних знань


І.Математичний диктант   
1.Яке  число  треба поставити  замість *, щоб сума 224 +*+1276 дорівнювала 2500?
1)100;     2) 0;            3) 50;            4)1000.
2.У якій з наведених сум вирази в дужках рівні?
1) (0+132) +(132+1)        3)(67+22) + (43+45)
2)(731+13) +(702+42)      4)  (30+40) +(75+0)
3. Яке з наведених чисел  дорівнює сумі 4м 76 см +3м 48 см?
1) 7м 76 см; 2) 7м 48см; 3)8м 24см;  4)7м 124 см.
4. Який із зазначених порядків виконання дій  є найзручнішим для обчислення  суми 83 +127 +273+417?
1) (83 +127) +(273+417)            3)  (83 +417) +(273+127)
2) (83 +273) +(127+417)            4)   (83 +127) +(417+273).
ІІ.Оголошення теми і мети уроку
 Дії додавання і віднімання натуральних чисел учні вже вміють виконувати з початкових класів. Сьогодні на уроці, ми пригадаємо, як називаються числа при відніманні, та як відняти від числа суму двох чисел і від суми відняти число?
IIІ.  Вивчення нової теми
Задача1.На кінець І семестру у 5 класі було 11 учнів, що вчаться на достатньому рівні. Але за ІІ семестр кількість таких учнів збільшилась, і на кінець року таких стало 15 учні. На скільки  збільшилась кількість учнів 5 класу, що навчаються на достатньому рівні?
Розвязання.
Якщо шукана кількість  учнів невідома (х), то умову задачі можна записати так: 11+ х =15. Потрібно знайти другий доданок  за відомою сумою і першим доданком. Х=15-11; х=4. і відняти від 15 число 11 –означає, що треба знайти таке х, яке б у сумі із числом 11 дало число 15.
  Після цього учні можуть сформулювати правило:
Відняти від числа а число в –означає знайти таке число х, яке б у сумі з в давало число а:         а- в = х,    х+ в = а,
При цьому  а- зменшуване; в-  від’ємник; х-різниця.

Задача 2. В універмазі було виставлено на продаж 48 телевізорів, 21 музичний центр, 16 відеомагнітофонів. До обіду було продано 24 телевізори, 18 музичних центрів, 12 відео­магнітофонів. На кінець робочого дня залишилось 4 телевізори, 1 музичний центр і 1 відеомагнітофон. Скільки одиниць кожного з електротоварів було продано після обіду?
Учитель пропонує розв'язати кожному ряду (або розбиває клас на три групи) свою міні-задачу — про один із трьох електротоварів, наголошуючи, що треба продумати два різних способи отримання відповіді. Біля дошки працюють два або три учні, решта пишуть у зошитах.
Зразки записів
Телевізори
1) 48 – 24 = 24 телевізори залишилося перед обідом.
2) 24 – 4 = 20 телевізорів продано після обіду.
Або: (48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.
Музичні центри
1) 21 – 18 = 3 музичних центри залишилося перед обідом.
2) 3 – 1 = 2 музичних центри продано після обіду.
Або: (21 – 18) – 1 = 21 – (18 + 1) = 21 – 19 = 2.
Відеомагнітофони
1) 16 – 12 = 4 відеомагнітофони залишилося перед обідом.
2) 4 – 1 = 3 відеомагнітофони продано після обіду.
Або: (16 – 12) – 1 = 16 – (12 + 1) = 16 – 13 = 3.
Учитель:
У кожному з виразів ми врешті-решт від числа віднімали суму. Наприклад, у випадку з телевізорами ми мали таке.
(Учитель зосереджує увагу на такому записі:
(48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.)
Після цього учитель наводить ще такі приклади:
745 – (245 + 10) = (745 – 245) – 10 = 500 – 10 = 490;
576 – (16 + 276) = (576 – 276) – 16 = 300 – 16 = 284.
Учитель:
Давайте за допомогою наступної задачі ретельно розглянемо, як відняти число від суми.
Задача 3.На столі лежали 4 яблука і 2 груші. Павлик взяв собі 1 яблуко, а потім Оля взяла 1 грушу. Скільки фруктів залишилося?
Учитель пише на дошці, учні копіюють його записи в зошитах. (Записи на дошці та в зошитах бажано зробити кольоровими: яблу­ка — зеленим, груші — жовтим; можна замінити груші на сливи та зробити відповідний запис синім кольором. Відповідь слід записати білим на дошці та чорним — у зошитах.)
1) (4 + 2) – 1 = (4 – 1) + 2 = 3 + 2 = 5 (фруктів) (Павлик).
2) (3 + 2) – 1 = (2 – 1) + 3 = 1 + 3 = 4(фрукти) (Оля).
Далі учитель разом з учнями узагальнює задачу, пояснюючи випадок, коли доданки не розділені за змістом, а є просто доданками:
(625 + 143) – 125 = (625 – 125) + 143 = 500 + 143 = 643.
Або:
(625 + 143) – 125 = (143 – 125) + 625 = 18 + 625 = 643 — незручно!
(116 + 72) – 96 = (116 – 96) +72 = 20 + 72 = 92.

III. Розвязування вправ
Тренувальні вправи
Відповіді при виконанні усних вправ учні надають з місць, а для виконання письмових учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.
  1. Усно: № 256, 257,258        
2. Письмово: І рівень №261, 261, 262
                        ІІ рівень  №271, 272, 273

І рівень.
1.Що означає відняти:1) від 19 число 6; 2) число 7 від 16?
2.На скільки число 63 більше від 38?
3) На скільки 45 менше за 64?
4) На яке число  треба зменшити число 24; 38;1;0,щоб отримати 1) нуль,2) ці самі числа.
ІІ рівень
1.Обчислити:
1) 428-(128+126); 2) (428-128) – 126;   3)( 428-126)-128; 4) (619 +282) -219;
5) ) (619  -219) +282;  6) ) (282 – 219) +619
Порівняйте  відповіді  у прикладах 1 і2, 3,4,5 і 6. Що ви помітили?
2.Задача.
    Від мотузки завдовжки 200 м відрізали 3 шматки. Упер­ше відрізали 28 м, удруге — на 15 м більше, ніж уперше, а втретє — на 17 м менше, ніж удруге. Якою є довжина решти мотузки?


VІ.   Підсумок уроку
Учитель проводить фронтальне опитування щодо знаходження компонентів віднімання. Далі він пропонує пояснити наведений запис і відповісти, яке повинне бути с у порівнянні з а і b.
(a + b) c = (ac) + b = (b c) + a.
Далі учитель наводить ще один запис і запитує, які повинні бути b і с у порівнянні з a:
 a – (b + c) = (a – b) – c = (a – c) – b
Усні вправи
1 Обчисліть: 28-(18+3); 45-(35+7);(88+17)-28;(79+14)-14
2.Спростіть вираз: 28-(18+а);  45-(35+в); (88+х)-28; (у+14)-14.

VІІ.   Домашнє завдання
П.8
Виконати №263, 280


Немає коментарів:

Дописати коментар